Tweets by @marcthebeste

Thursday, June 26, 2014

Lisanne en Kris

Nieuws over Lisanne en Kris is een Nederlandstalige aangelegenheid, door mijn nieuwsgierigheid en het schrijven aan mijn blog zocht ik in niet aan Nederlandstalige gelieerde buitenlandse bladen zoals de bekende Franse, Duitse en Noorse bladen zoals. 
Adresseavisa, Aftenposten, BergensTidende, Dagbladet, Dagensnaeringsliv, Dagsavisen, Faerlandsvennen, Klassekampen, Netavissen en VG. Niets, niet één regeltje. 
Probeer zelf maar door "Panama" in te typen en dan op Sog te klikken. 
Op Spaanse en Engelstalige bladensites soms een enkel regeltje. 

Dat had ik niet verwacht, minstens omdat het een populair vakantieland is. Het wachten is dus óf op de oplossing van het mysterie van de verdwenen meisjes of op slachtoffers uit niet Engels en Spaanstalige landen. 
Maar eigenlijk is het een puur Nederlandse kwestie, die nu het laatste nieuws op 25 juni, dat de beide meisjes dood zijn, niet meer verder zal sijpelen naar de buitenlandse media. 
Door de donaties via de Facebook site blijft de Nederlandse nieuwsmotor gevoed, want het is niet dagelijks dat door sponsoring Speurhonden en politie in het buitenland gaan speuren en nog minder dat ze buitenlandse toestemming krijgen. 

De Panamese autoriteiten moeten geweten hebben dat het voornamelijk een Nederlandse kwestie is, anders hadden ze nooit toegestemd met zoveel inmenging en pers. 
Het verhaal naar buiten toe duurt nu 9 weken en het magere resultaat in de pers geeft goed weer hoe beknopt nieuwsverwerking is, zelfs met Twitter en Facebook. 
Voor de families moet het verschrikkelijk zijn, daarom hoop ik dat het verhaal nu niet stopt en toch óók wordt opgepakt in de nog slapende buitenlandse media. 
Het is immers stof voor een boek en een griezelfilm. 
Bang voor het stoppen van toerisme hoeven ze niet bang te zijn, buiten het Panama kanaal exporteert Panama petroleum, bauxiet en aluminium, staal, chemicaliën en landbouwproducten.

In Boquete en omgeving ligt dat anders, hier kan een wat uitgebreider media aandacht nieuwe toeristen wel degelijk voor de dood behoeden, Kris en Lisanne zijn immers niet de enigen die verdwenen in de omgeving.
In dat licht zal ik in ieder geval de vinger aan de pols houden en regelmatig het web afspeuren naar ontwikkelingen, ook hoop ik dat het daardoor levendig blijft en de struikmoordenaars, als die er zijn, worden gepakt.
Met links vanuit Twitter naar interessants en deze blog zal ik dat voorlopig blijven doen, als er vermeldingswaardigheden zijn, of als er juist helemaal niets meer verschijnt.

P.s. deze blog bestaat vandaag 12½ jaar en bestond uit nog meer stukjes waarvan er zo slecht waren dat ik die eerder dit jaar heb weggehaald.



No comments: